Verneutstyr og uniformering

Skolen har svært høyt fokus på HMS (helse, miljø og sikkerhet).

I den forbindelse er det utarbeidet krav til verneutstyr på de enkelte praksisarenaer ved skolen. Utstyret må skaffes så raskt som mulig etter skolestart. Av sikkerhetsmessige hensyn vil elever som møter til timer uten pålagt verneutstyr, ikke få delta i praksisundervisningen ved skolen.

Påbudt bruk av verneutstyr / uniformering

Type Pålegg
Hjelm integrert visir og øreklokker Arbeid på byggeplasser
Monteringshall ved byggfag
Alt arbeid ved anleggsteknikk
Alt arbeid ved bruk av kran eller truck
Øreklokker Ved bruk av benksag, håndsirkelsag og gjerdesag
Ved bruk av boltepistol
Ved sliping og bearbeiding av tre, metall og blikk
Ved fjellboring
Ved arbeid på eller nær knuseverk
Ved arbeid i nærheten av anleggsmaskiner
Vernebriller Ved bruk av vinkelsliper, boltepistol, dreiebenk og smergelskive.
Ved sveising skal det brukes godkjente sveisemasker.
Vernesko All praksisundervisning; unntatt: Restaurant- og matfag, helse- og oppvekstfag, Medier og kommunikasjon, og i klasserom D232-D235 på elektroavdelingen.
Mansjetter og hårnett Dette beslutter den enkelte faglærer.

Dersom andre elever, øvrige ansatte eller besøkende er på praksisarenaene skal disse underordne seg gjeldende regler. Alternativt må all produksjon stanse. Ved kortere opphold på praksisarenaer hvor det stilles krav til bukse og jakke, klasse 3 synlighetstøy, kan en klasse 3 synlighetsvest eller jakke erstatte dette.

Verneutstyr / uniformering på de ulike avdelingene

Avdeling Type Pålegg
Teknologi- og industrifag Vg1 TIF og Vg2 Industriteknologi Øreklokker (uten radio), ørebøyle, sveisebriller, sveisemaske, arbeidshansker, sveisehansker, vernebriller, brannhemmende kjeledress (blå) og vernesko.
Vg2 Kjøretøy og Vg2 Bilskade, lakk og karosseri Øreklokker (uten radio), vernebriller, brannhemmende kjeledress eller jakke/bukse (sort eller grå), vernesko, støvmaske og friskluftsmaske.
Vg2 og Vg3 Transport og logistikk Hjelm (hvit lærer, blå elev), visir (integrert i hjelm), øreklokker (integrert i hjelm, uten radio), vernebriller, jakke klasse 2 (gul og svart), bukse klasse 1 (gul og svart) og vernesko.
Bygg- og anleggsteknikk Vg1 Bygg- og anleggsteknikk Hjelm (hvit lærer, blå elev), visir (integrert i hjelm), øreklokker (integrert i hjelm, uten radio), vernebriller, jakke klasse 2 (gul og svart), bukse klasse 1 (gul og svart) og vernesko.
Vg2 Betong og mur, vg2 Tømrer og vg2 Rørlegger Hjelm (hvit lærer, blå elev), visir (integrert i hjelm), øreklokker (integrert i hjelm, uten radio), vernebriller, arbeidsbukse og vernesko.
Vg2 og Vg3 anleggsfag Hjelm (hvit lærer, blå elev), visir (integrert i hjelm), øreklokker (integrert i hjelm, uten radio), vernebriller, jakke klasse 2 (gul og svart), bukse klasse 1 (gul og svart) og vernesko.
Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign Vg2 Frisør Frisørforkle, engangshansker og frisørkittel.
Elektrofag Vg1 Elektro og datateknologi og vg2 Elenergi og ekom Arbeidsbukse, vernesko, hjelm, hørselvern/bøyle med ørepropp, vernebriller, monteringshansker, vest med stempel Under opplæring på rygg, samt navneetikett på venstre side av brystet.
Restaurant- og matfag Vg1 Restaurant- og matfag, vg2 Baker og konditor 1 kokkebukse (pepitarutete), 2 kokkejakker (hvit), 2 forstykker (hvit, lang), 1 klogg (med hælkappe).
Vg2 Kokk- og servitørfag 1 kokkebukse (pepitarutete), 2 kokkejakker (hvit), 2 forstykker (hvit, lang), 1 forstykke (sort, lang), 1 klogg (med hælkappe, 1 skjorte (sort), 1 bukse (sort, press/dress), 1 par serveringssko.
Helse- og oppvekstfag Vg1 Helse- og oppvekstfag, vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag, Helsearbeiderfag, Hudpleie, vg3 Hudpleier Hvit topp, hvite bukser og innesko.
Alternativ opplæring Kjøkken Innesko og forkle.
Verksted Hodeplagg, øreklokker, vernebriller, kjeledress, vernesko, vernebriller og støvmaske.
Idrettsfag og fellesfag Laboratoriet Engangshansker og vernebriller.
Drift Hjelm med integrert visir og øreklokker (uten radio), vernebriller, jakke klasse 2 (gul og svart), bukse klasse 1 (gul og svart) og vernesko. Personell som skal drive med skogsarbeid må ha foreskrevet verneutstyr.