Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

• design og visuelle uttrykk
  • videreutvikling av kreative ferdigheter
  • utvikling og utførelse av ulike teknikker og uttrykk
  • om stilhistorie og trender
  • om kommunikasjon og kundebehandling

• blomsterdekoratør
  • frisør
  • interiørkonsulent
  • utstillings- eller profileringsdesigner
  • maskør- og parykkmaker

Vi har engasjerte og dyktige lærere, som legger vekt på læringsmiljø, god kunnskap, gode holdninger og ferdigheter.

Vi tilbyr retning innen Frisør og Interiør og eksponeringsdesign på Vg2.

Vi har store og flotte praksisrom og egen frisørsalong som tar imot kunder 2 dager i uken.

Vi har samarbeid med frisørsalonger og andre relevante bedrifter for de beste mulige praksisplasser i de ulike yrkesretningene.

Vi deltar/bidrar i aktiviteter/oppdrag utenfor skolen som TedX, UKM, KUBEN m.m.

Elev som lager en blomsterdekorasjon. Foto. - Klikk for stort bildeBlomsterdekoratør Sam Eyde vgs

Vg1 Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

På vg1 handler det om designprosesser, grunnleggende håndverksferdigheter, eksponering og kommunikasjonsformer som skal imøtekomme ønsker og behov hos kundene. Gjennom arbeid med materialer, teknikker og verktøy bidrar programfagene til å utvikle elevenes estetiske sans og håndlag.

Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på vilbli.no

En elev som klipper håret til en annen elev. Foto. - Klikk for stort bildeVg2 Frisør Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg2 Frisør

Vg2 frisør handler om å behandle og pleie hår, hodebunn, skjegg, vipper og bryn for å imøtekomme kundenes ønsker og forutsetninger. Gjennom arbeid med verktøy, teknikker og produkter bidrar programfagene til å utvikle elevenes kreativitet, nytekning, finmotorikk og håndlag. Programfagene handler videre om grunnleggende kundeservice, informasjon og veiledning som kan bidra til økt grad av velvære for kundene. Det handler også om å forberede til en aktiv yrkesutøvelse i tett samarbeid med kunder og kollegaer, og til skiftende markeder, trender og moter i frisørbransjen.

Frisør på vilbli.no

Vg2 Interiør og eksponeringsdesign Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg2 Interiør og eksponeringsdesign

Vg2 interiør og eksponeringsdesign handler om å utforme estetiske og funksjonelle rom, omgivelser og opplevelser tilpasset kunden og målgruppen. Programfagene handler om å utvikle elevens kreativitet og erfaring med visuelle uttrykk og kommunikasjon. Videre handler det om å bruke yrkesrelevante verktøy, produkter og materialer til å utvikle to- og tredimensjonale konseptløsninger. Programfagene handler også om grunnleggende opplæring innenfor veiledning og tjenester i interiør, utstillings- og profileringsdesign for å kunne møte kundenes og bransjenes behov.

Interiør og eksponeringsdesign på vilbli.no