Håndverk, design og produktutvikling

Håndverk, design og produktutvikling passer for deg som liker å arbeide med hendene, er interessert i å forme og lage gjenstander og som er nøyaktig og utholdende.

• håndverksteknikker
  • om ulike materialer
  • om bærekraftig design og produktutvikling
  • bruk av skisser og produksjonstegninger
  • håndverks- og kulturhistorie

• urmaker, gull- eller sølvsmed
  • kjole- og draktsyer, kostymesyer eller bunadtilvirker
  • møbelsnekker, treskjærer eller orgelbygger
  • keramiker, skomaker eller smed

Vi har engasjerte og dyktige lærere, som legger vekt på læringsmiljø, god kunnskap, gode holdninger og ferdigheter.

Vi tilbyr retning innen Søm og tekstilhåndverk på vg2 og lærefaget Kjole- og drakt vg3 i skole.

Vi har store og flotte praksisrom, stort grovrom for ulike aktiviteter, keramikkrom, snekkerverksted og godt utstyrt sømverksted.

Vi har samarbeid med relevante bedrifter for de beste mulige praksisplasser i de ulike yrkesretninger.

Vi deltar/bidrar i aktiviteter/oppdrag utenfor skolen som TedX, UKM, KUBEN m.m.

En elev syr med symaskin. Foto. - Klikk for stort bildeVg1 Håndverk, design og produktutvikling Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg1 Håndverk, design og produktutvikling

Faget handler om å framstille håndverksprodukter som ivaretar og utvikler håndverkstradisjoner i Norge og Sápmi. Gjennom idéutvikling og praktisk arbeid, bruk av materialer, verktøy og håndverksteknikker utvikler elevene håndlag og forståelse av skapende arbeidsprosesser og fagenes egenart. Programfagene skal forberede yrkesutøvere som kan dekke behovet for håndverksprodukter til et bredt spekter av kunder, private og offentlige bestillere og kreative næringer.

Håndverk, design og produktutvikling på vilbli.no

En elev klipper ut stoff etter en mal. Foto. - Klikk for stort bildeVg2 Søm og tekstilhåndverk Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg2 Søm og tekstilhåndverk

Vg2 søm og tekstilhåndverk handler om å framstille og utvikle håndverksprodukter innenfor tekstile fagområder. Gjennom praktisk arbeid og bruk av materialer, verktøy, maskiner og håndverksteknikker utvikler elevene håndlag og forståelse av skapende arbeidsprosesser og fagenes egenart. Programfagene skal forberede elevene til reelle utviklings- og arbeidsmuligheter innenfor de tradisjonelle tekstilhåndverkene så vel som nyskapende design og produktutvikling.

Søm og tekstilhåndverk på vilbli.no

Tredje året:

Kjole laget av elev. Foto. - Klikk for stort bildeVg3 Kjole- og draktsyerfaget Sam Eyde vgs

Vg3 Kjole- og draktsyerfaget

Kjole og draktsyerfaget er et allsidig og praktisk estetisk fag som gir et bredt utvalg av muligheter innen søm av klær og klesdesign. Faget skal bidra til å utdanne allsidige håndverkere som får en bred plattform tilknyttet søm, mote, design og innkjøp. Kjole- og draktsyeren dekker samfunnets behov for håndtilvirkede klær med fokus på riktig passform, modell, farge og materialer tilpasset kundens kroppsfasong og personlige stil og behov.

Kjole- og draktsyerfaget på vilbli.no