Restaurant- og matfag

Er du interessert i kosthold og ernæring? Liker du å tilberede og servere god mat? Da er Restaurant- og matfag noe for deg.

• om kosthold, næringsmidler og ernæring
  • tilberedning og servering av mat
  • behandling av råvarer, mat og drikke
  • om mattradisjoner
  • om helsefremmende livsstil og hygiene
  • salg- og kundebehandling

• kokk, ernæringskokk eller servitør
  • baker eller konditor
  • pølsemaker, kjøttskjærer eller slakter
  • ferskvarehandler
  • fagarbeider i sjømatproduksjon eller industriell matproduksjon

Vi har totalt 6 kjøkken, serveringslokaler eller verksteder som er spesielt tilrettelagt for Restaurant- og matfag.

Vg1- og vg2-elevene har undervisning på kjøkken 2-3 dager i uka.

Elevene deltar i mange spennende prosjekter og deltar i ulike konkurranser som NM for kokkeelever og Tinecup.

Vi driver også flere ungdomsbedrifter.

Etter vg1 kan du velge mellom mange fag innen Restaurant- og matfag. Uansett hvilken retning du velger, åpnes dørene for gode utdannings- og karrieremuligheter.

En stor del av opplæringen er praktisk og den får du gjennom prosjekt til fordypning og i programfagene på vg2 Kokk og servitør og vg2 Baker og konditor.

Uansett hvilken retning du velger innen Restaurant- og matfag er det lett å få læreplass og finne seg jobb. Hvis du viser interesse, har gode holdninger, lavt fravær, bra fysikk og gode karakterer er dine sjanser svært gode for at du skal få deg en attraktiv læreplass.

Fag- og timefordeling Restaurant- og matfag

Fire elever tilbereder kjøttprodukter. Foto. - Klikk for stort bildeVg1 Restaurant- og matfag Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg1 Restaurant- og matfag

Opplæringen i Restaurant- og matfag skal medvirke til å utvikle erfaring og innsikt hos den enkelte, og evne til å velge og vurdere råvarer, produkt, produksjonsmetoder og måltid.

Restaurant- og matfag på vilbli.no

To elever pynter kaker. Foto. - Klikk for stort bildeVg2 Baker og konditor Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg2 Baker og konditor

Vg2 baker og konditor handler om råvarebehandling, teknikker og teknologi i ulike produksjonsprosesser. Programfagene bidrar til at elevene utvikler håndlag, sensoriske ferdigheter og kompetanse innenfor kvalitet, mattrygghet, oppskriftsoppbygging og matmerking. Programfagene handler dessuten om produksjon av baker- og konditorvarer som dekker behovene i samfunnet.

Baker og konditor på vilbli.no

En elev mikser drinker. Foto. - Klikk for stort bildeVg2 Kokk- og servitørfag Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg2 Kokk- og servitørfag

Vg2 kokk- og servitørfag handler om rådgiving, produksjon og servering av måltider. Programfagene medvirker til at elevene utvikler håndlag, sensoriske ferdigheter og kompetanse innenfor valg av råvarer og tilberedning av komplette måltidsløsninger tilpasset ulike gjester, kunder og brukergrupper. Programfagene handler dessuten om trygg matproduksjon, kvalitet og matglede. Vg2 kokk- og servitørfag skal være med på å utvikle selvstendige, omstillingsdyktige, samarbeidende og serviceinnstilte fagarbeidere som dekker bransjens behov for arbeidskraft.

Kokk- og servitørfag på vilbli.no