Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Informasjonsteknologi og medieproduksjon er for deg som ønsker en spennende yrkesfaglig utdanning innenfor IT eller mediefag.

• idéutvikling og kreativ problemløsning
  • om brukerstøtte, nettverk, IT-sikkerhet og programmering
  • innholdsformidling og historiefortelling
  • foto, film og grafisk design
  • kommunikasjon og markedsføring

• IT-utvikler eller IT-driftstekniker
  • mediedesigner, medietekniker eller medieprodusent

Skolen har høy faglig kompetanse både på Medier og kommunikasjon og Informasjonsteknologi.

Vi har moderne utstyr: TV-studio, lyd-studio og flere fotostudio. Vi har også lab for nettverk og servere.

Høy kompetanse på å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev.

Synlige voksne i elevmiljøet.

Moderne tekniske løsninger.

En elev tar bilde av en annen elev i et fotostudio. Foto.  - Klikk for stort bildeVg1 Informasjonsteknologi og medieproduksjon Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg1 Informasjonsteknologi og medieproduksjon:

Faget handler om hvordan teknologi, kommunikasjon og design preger og utvikler samfunnet. Programfagene skal bidra til at elevene utvikler praktiske ferdigheter, teknisk forståelse og kreativitet innenfor design, historiefortelling og programmering. Vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon skal forberede elevene på et samfunn og arbeidsliv i utvikling ved å gi dem kompetanse innenfor informasjonsteknologi, kommunikasjon og medieproduksjon.

Informasjonsteknologi og medieproduksjon på vilbli.no

Elever lærer å kode. Foto. - Klikk for stort bildeVg2 Informasjonsteknologi Birte Runde

Vg2 Informasjonsteknologi

Informasjonsteknologi inngår i alle deler av et moderne samfunn som viktig støtte for verdiskapning og samhandling. Alle er avhengige av at den teknologien de benytter er tilgjengelig, trygg og brukervennlig. Dagens og fremtidens samfunn er basert på bruk av teknologiske løsninger som dekker samfunnskritiske behov. Trygg og kompetent anvendelse av teknologi er viktig for enkeltmennesket og samfunnet som helhet. Faget skal gi elevene etterspurt kompetanse i bransjerelevant og tidsriktig teknologi. De utvikler forståelse og praktiske ferdigheter slik at de kan imøtekomme arbeidslivets behov for å utvikle og drifte tjenester.

Informasjonsteknologi på vilbli.no

To elever i et radiostudio. Foto. - Klikk for stort bildeVg2 Medieproduksjon Jarle Jørgensen/Sam Eyde vgs

Vg2 Medieproduksjon
(TILBYS IKKE SKOLEÅRET 2024/2025)

Medieproduksjon handler bl.a. om kommunikasjon og innholdsproduksjon og inngår i alle deler av et moderne samfunn. Gjennom faget skal elevene få forståelse for hvordan media påvirker individ og samfunn, og hvordan de selv kan være skapende utøvere og delta i kreative prosesser fra idé til ferdig produkt. Kompetanse om brukeropplevelser og interaksjon kan bidra til nye måter for mellommenneskelig kommunikasjon og samhandling. Kunnskap om nye kommunikasjonsveier åpner for nyskaping og kreativitet.

Medieproduksjon på vilbli.no