Info om vg1 TIF 2024-2025

Vi er så heldige at vi har rekordstor søkning til Teknologi- og industrifag (TIF) ved Sam Eyde vgs. kommende skoleår. Vi vil da ha 8 klasser på vg1.

Vi er veldig glade for at vårt tilbud er etterspurt, og at så mange ønsker å gjennomføre sin utdanning hos oss.

TIF er et programområde med mange muligheter. For at skoleåret skal oppleves så godt og relevant som mulig, ønsker vi å tilpasse det til den enkeltes interesser og planer for videre utdanning og arbeidskarriere.

Vi kan tilby en klasse for de elevene som allerede på vg1 ønsker å spisse sin utdanning mot kjøretøyfagene. Det vil si at hvis du skal bli bilmekaniker, jobbe på delelager, i hjulutrustningsfaget, bli motormekaniker, motorsykkelmekaniker, biloppretter, billakkerer, jobbe med bilpleie eller andre fag innenfor dette fagområdet, så vil denne klassen passe for deg.

Vi ønsker også å samle elever som vet at de vil gå videre innen fagområder som kjemiprosess eller laboratoriefag i en klasse. I denne klassen vil undervisningen og opplæringen tilrettelegges med litt større vekt på det som kommer videre i disse fagene.

Industrien trenger arbeidskraft, og det er stor etterspørsel etter lærlinger. En av våre 8 klasser vil vi rette mot dere som ønsker å gå vg2 Industriteknologi og ser en framtid i industrien, enten på land eller offshore.

Så vil det være 5 klasser som deles inn på tradisjonell måte. Uansett hvilken klasse man velger å gå i, eller tildeles plass i, vil alle muligheter være åpne. Alle valgmuligheter vil være tilgjengelig for alle uavhengig av hvilken klasse man har vært en del av på vg1.

Vi vil også tilby utplassering i bedrift i hele eller deler av faget Yrkesfaglig fordypning. I våre tilpassede klasser legges det ekstra stor vekt på dette.

Vi håper vårt tilbud om tilrettelegging vil bli tatt godt imot og være et bidrag i den enkeltes utdanning som oppleves relevant og nyttig.

Det vil bli sendt ut en forespørsel om valg av klasse og retning i begynnelsen av august, etter at inntak er gjennomført.

God sommer!

Mvh avdelingsleder TIF