Informasjon om skabb

Arendal kommune har de siste månedene registrert et økende antall tilfeller av skabb. Skabbepidemier opptrer som regel med flere års mellomrom, og smitten har sannsynligvis økt i Norge de siste årene.

Skabb er en hudsykdom som skyldes en midd som graver ganger i huden og legger egg. Den er vanligst blant unge voksne.

Skabb kan være vanskelig å bli kvitt, så det er viktig at den behandles riktig, og at man ikke tar noen snarveier. Det er også svært smittsomt, men smitter kun ved direkte hudkontakt i ca. 15 minutter. Skabbmidden kan også smitte gjennom håndklær og sengetøy, så det er viktig at hele familien vurderer behandling.

Typiske symptomer på skabb er plutselig og plagsom kløe. Det behandles med permetrin krem og det er svært viktig å følge kuren helt ut. Det anbefales å gjenta behandlingen etter en uke, for å ta knekken på eventuelle egg.

Elever som får skabb kan komme på skolen en dag etter at behandling har startet, og vi anbefaler å bandasjere utsatte områder hvis de har nærkontakt med andre.

Skolens rutiner ved mistanke om eller påvist skabb.