Idrettsfag

Idrettsfag er for deg som vil ta studieforberedende utdanning, men som også er glad i trening og fysisk aktivitet. Du kan velge mellom flere valgfrie programfag (VPF), bl.a. toppidrett og breddeidrett. Skolen legger også til rette for satsing innen din spesialidrett, bl.a fotball, håndball og flere individuelle idretter. Trenger du tilrettelegging i din idrettssatsing? Da er du kanskje aktuell for «Talent i Agder- Sam Eyde».

Utdanningsprogrammet gir generell studiekompetanse og mulighet for videre studier ved høyskoler og universiteter. Utdanningen gir deg kunnskap, erfaring og innsikt slik at du kan tilpasse idretts- og friluftsopplegg for mennesker med ulike forutsetninger.

Arbeidet med idrettsaktiviteter, basistrening og friluftsliv skal legge grunnlag for prestasjonsutvikling, allsidig praktisk dyktighet og funksjonell kroppsbruk, og gi muligheter til å utvikle skapende og kreative evner. Opplæringen i programfaget skal fremme glede, spenning og utfordring, og bidra til opplevelser av mestring og utvikling av den enkeltes selvbilde.

Man kan søke om tilleggspoeng ved opptak til Vg1 idrettsfag.

Søknadsskjema for tilleggspoeng (PDF, 140 kB)

Søknadsskjema og vedlegg sendes digitalt.
Søknadsfrist: 1. mars 2024.

I løpet av Vg1, Vg2 og Vg3 vil du delta på flere ekskursjoner og turer på de ulike årstidene. Elevene på Idrettsfag vil også ha ansvar for å arrangere aktivitetsdag og turneringer for skolens klasser og skoler i nærmiljøet.

Idrettselevene har mulighet til å trene på Atletica treningssenter som ligger i tilknytning til skolen.

Skolen gir per i dag tilbud i fremmedspråkene spansk på nivå I og II og tysk på nivå II.

Vi tilbyr både teoretisk og praktisk matematikk på Vg1, samt 2P og matematikk for realfag (R1) på vg2.

"Talent i Agder - Sam Eyde" har til hensikt å bidra til at utøvere fra klubber i regionen, som har god idrettslig utvikling mot høyere nivå eller driver på et høyt nasjonalt eller internasjonalt nivå, skal gis mulighet til å utvikle seg videre og samtidig ta utdannelse. Skolen skal prøve å legge til rette for at utdanningsløpet kan tilpasses satsing. Talent i Agder - Sam Eyde vgs.

Toppidrett

Ønsker du å bli en bedre idrettsutøver? Ønsker du å få mer tid til egen utvikling? Vil du gjøre dette i et sterkt faglig og sosialt miljø? Da er toppidrett noe for deg!

Toppidrett på Sam Eyde vgs. har noen av de beste fasilitetene i Agder, godt kvalifiserte lærere og spennende foredragsholdere som vil hjelpe deg mot dine mål. Hos oss vil du få både tid til trening, utvikling av ferdigheter og økt kompetanse.

Toppidrett er et valgfritt programfag på idrettsfag, men det er også mulig for deg som velger yrkesfag å ta "Yrkesfag med toppidrett".

For de aller største idrettstalentene kan vi gjennom TiA (Talent i Agder) tilby ekstra tilrettelegging av skole- og treningshverdagen. Som TiA-utøver får du «det lille ekstra» som kan hjelpe deg til best mulig utvikling.

Vi tilbyr toppidrett innen:

Fag- og timefordeling:

Idrettsfag på vilbli.no